Навчаючи інших, теж навчаєшся. Микола Гоголь

понедельник, 28 декабря 2015 г.

Завдання з військово-технічним змістом на уроках фізики, математики.
Враховуючи інтерес учнів до військової техніки, особливо у хлопчаків, було б доцільним вирішувати завдання з військово-технічним змістом на уроках фізики, математики. Це дозволить учням поглибити знання, одержувані в процесі вивчення дисциплін.
     Під завданням з військово-технічним змістом будемо розуміти задачу, сформульовану в області військової техніки, історії військової техніки, вирішення якої потребує використання фізичного, математичного апарату.
     Завдання з військово-технічним змістом допомагають отримати початкові відомості про військову техніку, засвоїти фізичні принципи і закони, що лежать в основі пристрою і дії бойової зброї, зброї, уявити важливість і необхідність фізичних знань.
     Завдання військово-технічного змісту можуть бути наступних видів:
- Завдання, спрямовані на засвоєння наукових фактів;
- Завдання, спрямовані на засвоєння законів фізики;
- Завдання на засвоєння розрахункових формул фізичних величин;
- Завдання, спрямовані на використання історичних фактів і розвиток
світогляду;
- Завдання, спрямовані на формування вмінь аналізувати різні фізичні ситуації.

      Наведемо приклади завдань військово-технічного змісту (скористаємося
завданнями, складеними на основі знань про техніку Великої вітчизняної
війни).
1. Яке водотоннажність торпедного катера Г-5, що воював з німцями
на «блакитних дорогах» Великої Вітчизняної війни, якщо його довжина 20 м,
ширина 3,5 м, осадка 0,6 м? (Відповідь: 42 т).
2. Завдання можуть супроводжуватися невеликий інформацією історичного
змісту.
Приклад.
«Катюші»: реактивні артилерійські установки, випускають реактивні снаряди. Сила, що діє на снаряд перший радянської бойової ракетної установки «Катюша», дорівнює 19,6 кН. Випущений з неї снаряд летів на відстань 8 км. Яку роботу здійснила установка по
випуску всіх своїх снарядів, якщо їх у неї 16?
3. Під час Великої Вітчизняної війни колона автомашин іноді
йшла з зони бомбардування, різко збільшуючи швидкість руху або
зупиняючись. Чому такий прийом часто опинявся ефективним? Відповідь:
набравши певну швидкість при заході для бомбардування автоколони,
ворожі літаки внаслідок інерції не могли відразу її змінити, і бомби
падали в передбачуваній зоні бомбардування, а не там, де насправді
знаходилися в цьому випадку автомашини.
Порівняння результатів завдання з сучасними даними дозволяє краще
запам'ятати ці величини. Одночасне вирішення завдань з сучасними
технічними даними та завдань історичного змісту є засіб,
дозволяє краще зрозуміти прогрес сучасної науки і техніки, сучасні досягнення.
4. На бойових кораблях для орієнтації, виявлення противника,
сигналізації, зв'язку і прокладки курсу використовують ультразвукові коливання
широкого діапазону, але, як правило, не понад 50 кГц. Яка довжина цих хвиль в
воді? Як змінилася б довжина ультразвукових хвиль при виході їх з води в
повітря, температурі якого 0 ° С? Швидкість поширення звуку у воді 1 500 м / с.
5. Двигун танка Т-54 розвиває потужність 520 к.с. Скільки дизельного
пального витрачає він за 1:00 роботи при ККД рівному 30%? Теплота спалювання
дизельного палива, дорівнює 42 МДж / кг.
      Використання історичних матеріалів активізує пізнавальну діяльність учнів на етапі вивчення нового матеріалу або на етапі повторення. Розповідь вчителя або невелике повідомлення одного з учнів сприяє вихованню, розширенню світогляду учнів. Історичні відомості необхідні вчителю також, щоб привернути увагу учнів, зробити уроки цікавіше.
   Завдання можуть бути запропоновані не тільки в готовому вигляді. У процес
навчання можна включати завдання, адекватні практиці, де навчаються самі
могли б отримувати вихідні величини зі спостережень і вимірювань. Дані для
задач можна взяти з Інтернету, або довідників. Такі завдання бажано складати самим і залучати до цього учнів, щоб завдання на військово-технічні теми стали невід'ємним компонентом тієї системи завдань, яку використовує вчитель при навчанні фізиці.
    Завдання військово-технічного змісту можуть бути складені на основі літературних творів, наприклад:
1. Тут старшина затримався: біноклем чагарник обшарював, слухав, а
потім, підвівшись, довго нюхав слабкий вітерець, що сповзав по укосу до озерної
гладі. Рита, не рухаючись, покірно лежала поруч, з досадою відчуваючи, як
повільно намокає на моху одяг.
-Чуешь? - Тихо запитав Васков і посміявся, немов про себе: - Підвела німця культура, кофею захотів. (Б. Васильєв «А зорі тут тихі ...»)
Чому відчувся запах «кофею»? Чому намок одяг?
2. Когда вчера умолк последний бой, 
И стал холодным жаркий ствол винтовки, 
И крик атак улегся над землей 
И гром артиллерийской подготовки; 
Когда пришел отдохновенья час 
И тишина настала перед ротой, - 
Какою вдруг печалью и заботой
Повеяло на каждого из нас! 
(Реваз Маргиани «Грузин в бою»).

Чому ствол гвинтівки нагрівається?
3. Темная ночь, только пули свистят по степи, 
Только ветер гудит в проводах, тускло звезды мерцают. 
В темную ночь, ты, любимая, знаю, не спишь, 
И у детской кроватки тайком ты слезу утираешь. 
(Владимир Агатов «Темная ночь»)
Чому при стрільбі куля вилітає з рушниці зі свистом, а куля,
кинута рукою, летить без шуму?

Наведені завдання за своєю структурою значно ближче до практики,
ніж звичайні текстові задачі, хоча, строго кажучи, і їх не можна вважати
повністю адекватними практиці, так як пошук рішення в цих завданнях звужений
зображеної ситуацією і неможливістю її зміни. Тим не менш, в ході їх вирішення відпрацьовуються основні поняття предмета і прийоми рішення.
Завдання повинні не тільки за змістом, але й за формою можливо ближче
підходити до життєвих умов (містити реальні дані, припускати використання паспортних даних машин і установок, відомостей з довідкової літератури, креслень, схем і т. д.).
    Завдання такого типу сприятимуть:
- Більш глибокого і міцному засвоєнню фізичних понять;
- Розвитку мислення учнів;
- Придбання нових знань, що відображають напрямки науково
технічного прогресу;
- Готувати учнів до вирішення політехнічних і економічних завдань
на основі фізичних методів;
- Підвищенню інтересу учнів до фізики, напрямками технічного прогресу.
Характер і кількість завдань залежить від мети, виду заняття, рівня знань і умінь учнів. Достатня кількість запропонованих завдань дозволяє не повторювати їх, вибирати їх для слабких і сильних учнів.
                                                        За матеріалами журналу «Фізика в школі»





Комментариев нет:

Отправить комментарий